web analytics
De beste Nederlandse en Belgische SF, Fantasy en Horror van 2016

Home » Wedstrijd » Uitslagen archief 2015

Uitslagen archief 2015

EdgeZero genomineerden nu online leesbaar!

Hart van steen: Rik Raven
Het Ottomaans gambiet: Mike Jansen
De aardappelen van Clingemans en co: Ben Adriaanse
Reset: Jorrit de Klerk
De poppen van dr. Edelweiss: Marcel Orie
De eer van Andre Fantone: Jaap Boekestein
Kitesj: Jan J.B. Kuipers
Diabolik: Tom Thys
En op de achtste dag…: Jeffrey Dionet
De knipoog van de meermin: Jack Schlimazlnik
De nagedachte: Frank Norbert Rieter
Een paard met een gierenkop op een veld van zilveren manen: Tais Teng
Bloedrode bloemen op een sneeuwwit slagveld: Killian Mcneil
Brieven aan Randolph Carter: Mark J. Ruyffelaert
Koningin van Mars: Peter Kaptein

Waren de verhalen goed genoeg voor een vervolg? Help ons dan en doneer vandaag nog een bedragje zodat we de EdgeZero voor volgend jaar kunnen gaan opzetten.

Doneer!

Uitslag EdgeZero Award 2015

En dit is dan de finale uitslag:

De nummers 1 & 2 van de EdgeZero Award zijn geworden:

Op de eerste plek De Aardappelen van Clingemans & Co van Ben Adriaanse

En een eervolle tweede plek is voor Reset van Jorrit de Klerk

Waarmee de eindstand van de Fantastels 2015 verhalenwedstrijd weer behaald is, overigens.

Wij feliciteren Ben Adriaanse van harte met zijn winst, de EdgeZero Award trofee en -binnenkort, want een heel lang verhaal- een Engelse vertaling van zijn winnende verhaal.

Het publiek sprak zich lovend uit over beide verhalen.

Over ‘De Aardappelen van Clingemans & Co’:

“Het verhaal is een gelaagde reflectie op onze consumptiemaatschappij. Mooi mooi proza, mooie taalvondsten, begint met Hollandsche sollicitatiemineur en wordt op subtiele wijze steeds absurder. Mysterie, spanning, verdriet. Sterke karakters, goed gebruik van setting. Sterke inzet op contrast om de originele twist effect te geven. “
“Dit verhaal staat voor mij op nummer één. Het mysterie zorgt ervoor dat het van begin tot eind spannend is en je door wil lezen. Een hele originele manier om over levende doden te schrijven die geen ‘standaard’ zombies zijn. “
“Spannend geschreven, houdt de aandacht vast, maakt je nieuwsgierig hoe het verder zal gaan, je wordt als het ware in het verhaal gezogen. Sluit aan bij zo goedkoop mogelijk willen produceren en de supermarktconcurrentie en bij de vraag die we ons allen weleens stellen, m.n. ook als er iemand die je goed kent gestorven is: Is er leven na de dood?”
“De aardappelen van Clingemans & Co vond ik eerst erg spannend en daarna een heel treffend en duister beeld  geven van de machteloze gewone burger tegen grote bedrijven. Supergoed geschreven en met veel leuke humor. Ook echt edgy en dat is waar de award voor staat toch ? Met afstand het beste verhaal van verhalen  die genomineerd zijn.”
“”De aardappelen …” bewijst dat ook het fantastische genre geëngageerd kan zijn. Leest als een thriller, maar ondanks dat de voorlaatste scene je op het verkeerde been doet zetten, voelt het einde toch wat voorspelbaar aan.”
“Sterk verhaal, origineel en met veel diepgang. Vlotte schrijfstijl en een goede balans tussen humor en drama. Geweldig!”
“De sfeer die wordt neergezet klopt helemaal, en het mysterie wordt stukje bij beetje prijs gegeven. Je raakt echt betrokken bij het leven van de hoofdpersoon, en wilt niets liever dan dat hij zijn dochter vindt, dat zij hem herkent, dat hij haar kan redden. Mijn hartslag steeg flink bij het lezen van dit verhaal. Topper!”
Een buitengewoon goed verhaal dat intelligent, hedendaags en relevant is. Het combineert het beste van science-fiction en horror, is mysterieus, meeslepend, soms tragikomisch maar uiteindelijk erg ontroerend. DE AARDAPPELEN VAN CLINGEMANS & CO is een metafoor voor onethische werkomstandigheden en de zielloze, zombie-achtige arbeidsethiek bij multinationals en postorderbedrijven (denk Bol, Amazon, …). Het kaart een harde realiteit aan waar iedere burger met een bepaalde betrokkenheid jegens het leefmilieu mee worstelt: koop ik mijn aardappelen bij de plaatselijke kruidenier (duur) of bij de supermarkt (goedkoop). Natuurlijk gaat het over meer dan aardappelen alleen, het gaat over een mentaliteit; een soort je m’en foutisme waarvan we de gevolgen niet kennen of vooral niet willen kennen. Dit verhaal zet aan tot (zelf)reflectie, meer dan andere genreverhalen. Zonder twijfel een hoogtepunt in deze sterke bundel. En misschien wel een klassieker in wording


Over ‘Reset’:

“Spreekt volgens mij veel mensen aan om de volgende redenen: iedereen zou wel eens de baas over zijn herinneringen willen zijn, kunnen resetten, maar tegelijk ook het enge gevoel dat je om een of andere reden dingen uit je verleden niet meer (goed) weet, ook vanwege het feit dat er steeds meer mensen met vormen van dementie zijn, het facebookgebeuren: angst om teveel te wissen, je dingen te willen herinneren die je niet meer (goed) kan herinneren / eng dat facebook en andere internetbedrijven meer over je weten dan je zou willen en dat anderen via die kanalen ook meer over je te weten kunnen komen dan je zou willen / beangstigend dat bedrijven als facebook teveel invloed gaan hebben, bepalen wat wel en niet kan, dingen kunnen verbieden. Het verhaal bevat ook een soort waarschuwing om niet teveel in de digitale wereld te leven, maar in het hier en nu te blijven, in het ‘echte’ leven.”
“Reset is het verhaal in de bundel waar de meeste vaart en actie in zit. Het is een achtbaan vergeleken met de paardentrams die sommige verhalen zijn. Niet dat een slechte achtbaan beter is dan een goede paardentram, maar dat is hier niet het geval. Je vliegt door de bochten en loopings. De noir-achtige setting maakt het mooi af.”
“De detective pur sang; mooie vrouw omgeven door mysteries zoekt hulp bij detective. Dit verhaal is zo mooi neergezet, dat de feministe in mij niet direct in opstand kwam bij het mooie-vrouw-heeft-man-nodig idee. Sterker nog: bij dit verhaal hoopte ik niet dat de vrouw als rillend hoopje ingewanden zou eindigen als straf voor haar afhankelijkheid. Geweldig! Dat verdient een plekje in de top drie.”
“Dit verhaal had (en heeft) bij mij concurrentie van de verhalen van Jaap, Jan en Jeffrey Dionet. Ik denk dat een enthousiaste vitaliteit in het verhaal en een simpel hedendaags uitgangsidee voor mij (op dit moment) de doorslag gaven.”
“Voor ons zijn dit de meest edgy verhalen zoals wij dat zien: gespannen, vreemd en achterdochtig met een brede grijns als je het niet verwacht.”
“Goede sfeer, duidelijk SF en interessant plot met mooie twist aan het einde.”
“Alles klopt aan dit verhaal wat mij betreft. Steampunk en Facebook-extrapolatie in één, met een plot én pakkende karakters én coole wereldbouw. En ook nog een ode aan de klassieke noir. Voeg daar nog een retestrakke comic-style illustratie bij en een roze gorilla, en je kan bij mij niets meer verkeerd doen. Dat ik het einde van geen kanten zag aankomen is dan nog eens de kers op de taart.”
Reset vind ik het verhaal dat me het langste zal bijblijven. Vlot geschreven, zeer duidelijk en met een onderliggend thema (vermoed ik toch) dat me zeer aanspreekt. Het idee van de reset, of het veranderen van herinneringen, is dan wel al veel gebruikt in verhalen en televisie, toch vind ik het in dit verhaal goed gebracht, met een krachtig einde.”

3

Op de derde plaats van de EdgeZero Award vinden we:

De Nagedachte door Frank Norbert Rieter

Van harte gefeliciteerd, Frank!

Van jury en publiek de volgende commentaren:

“De stijl van vertellen sleept me mee in het verhaal dat als snel vervreemdend en mysterieus wordt.”
“Vreemd, droog, vlot, grappig en verontrustend. Heerlijk opgebouwd en escaleert steeds verder, volgens de gestoorde interne logica van de vrouwelijke hoofdpersoon (die zo herkenbaar plat Nederlands is dat ze zo in een realityshow had kunnen zitten). Tragisch: “Ik moet nu heel verdrietig zijn,” maar ze is het niet. En verwrongen: “Mijn beertje deed me denken aan een stuk fruit waar een deuk of een plekje op zit. Noem me een pietlut, maar ik hoef het dan niet.” Ik heb het niet meer.”
“Dit verhaal is zo mooi omdat het heel realistisch begint en je kunt meeleven met de hoofdpersoon, maar het dan steeds verder uit de hand loopt. Het is lekker vlot geschreven waardoor je het in één keer uitleest.”
“De nagedachte greep me meteen en ik vond het boeiend dat de hoofdpersoon zich niet gedraagt zoals je zou verwachten ( ze reageert heel koel als haar man dood blijkt te zijn), dat maakt je nieuwsgierig naar hoe het verder zal gaan.”
“Dit verhaal is uitermate soepel te lezen zonder kinderachtig te worden, want de tekst heeft een literaire insteek. Het verhaal is verrassend en anders, hoewel het goed in het oeuvre van Rieter past. Als genreverhaal valt het onder horror, maar de goed toegepaste humor maakt het lichtvoetig en toegankelijk.”
“Nog voordat ik haar heb toegeroepen: ‘Maar bel dan toch een ambulance!’ heeft de hoofdpersone me volledig overtuigd over waarom ze zelf aan het dokteren slaat en is zelfs haar allerlaatste keuze volkomen geloofwaardig. Dit verhaal overtreft naar mijn mening Hitchkock’s “The trouble with Harry”, ondanks dat dat toch ook een niet onverdienstelijke film is. Het verschonen van de bak van mijn katten zal nooit meer hetzelfde zijn.”
“Humoristisch, vlot geschreven verhaal dat van de eerste tot de laatste letter blijft boeien. Het rouwproces van de hoofdpersoon wordt op originele wijze tot komedie verheven. Het ironische einde is de perfecte afsluiter. Heerlijk verhaal!Dit is zonder twijfel mijn nummer 1!”
“Hoewel ik vond dat de hoofdpersoon belachelijk en dom op de situatie reageerde (een normaal mens belt gewoon 112, maar deze persoon is niet normaal), vond ik dit verhaal wel heel leuk om te lezen. Verfrissend om over een personage te lezen dat dingen doet die ontzettend gek en onlogisch zijn. De schrijfstijl was heel prettig.”
Van de jongste lezeres (10): “Ik heb mijn nummer een gekozen omdat ik het een erg leuk en humoristisch verhaal vond maar ook omdat ik het goed begreep.”

En een klein opvallend detail: de top 3 heeft gezamenlijk ongeveer 45% van het totaal aantal stemmen vergaard.

4

Op de gedeelde vierde plek vinden we wederom twee verhalen:

Diabolik door Tom Thys en Het Ottomaans Gambiet door Mike Jansen

Stemmers op Diabolik wisten het volgende te melden:

“Naargeestig verhaal dat hier en daar letterlijk walging oproept (en ja, dat zie ik als positief). Tijdens het lezen word je gewoonweg meegezogen in de verwondering van de hoofdpersoon, de ene onwerkelijke ervaring na de andere, waardoor het verhaal bijna voelt als een lucide droom / nachtmerrie (nogmaals in de positieve zin van het woord). Prachtige schrijfstijl; dit verhaal ademt duisternis!”
“Dit verhaal zoog me er eigenlijk al vanaf het begin goed in. De schrijfstijl was zo prettig dat ik als het waren alles door de ogen van Amber kon zien en kon voelen wat ze voelde. Bijvoorbeeld; inbeelden hoe het slachthuis er van binnen uitzag en hoe het daar rook. Bij het stuk dat ze met die bandleden in de elektriciteitsmast zit kon ik in gedachte zelfs de koude wind. Mooi duister verhaal.”
“Beklemmende horror vol goede vondsten, die vanaf de start intrigerend is met de raadselachtige cassette. Wekt van alle verhalen de meest primaire reacties op mij als lezer en blijft qua sfeerzetting ook na het lezen hangen. Thys heeft een fraaie, atmosferische schrijfstijl.”
“Dit verhaal straalt uit dat het jaren geleden geschreven is en lang op de plank heeft gelegen. Misschien is dat wel één van de redenen dat het mij aansprak. Goed geschreven, mooie sfeer.”
“Gekozen op nummer 1 omdat ik helemaal in het verhaal zat en goed mee kon leven met hoofdpersoon Amber. Aan het einde kun je niet anders concluderen dan dat je inderdaad voor zo’n stem zou willen moorden. Knap gedaan, ondanks sommige clichés (rock = duivels), maar dat zij hem vergeven.”
“Hoewel het speculatief element vrij beperkt is en in elk geval zeer onderkoeld gebracht, is dit qua atmosfeer en tijdsbeeld heel sterk. De zelfkant van Vlaanderen, undergroundbandjes, drugs en experimenten. Ergens werd ik herinnerd aan de film Brussels By Night, en dat is een compliment.”

Over Het Ottomaans Gambiet werd het volgende gemeld:

“Een machtige VOC, meer dan één paus, oorlog op de balkan met het Ottomaanse rijk, allemaal ingredienten voor een alternate history verhaal met een boekhouder als hoofdpersoon. Het meest evenwichtige verhaal uit de bundel.”
“Mooie beelden, rustig verteltempo en vleugje bovennatuurlijkheid brengen deze alternatieve werkelijkheid tot leven.”
Omwille van de gelaagdheid vergt dit verhaal een bepaald inzicht in het politiek-religieuze toneel en wat er zich achter de coulissen van zulk toneel afspeelt. Heb je dat inzicht niet, dan vrees ik dat veel zaken aan je voorbij gaan en dat je bijgevolg weinig plezier aan dit verhaal zult beleven. Dat is tegelijk de sterkte en de zwakte van HET OTTOMAANS GAMBIET. De auteur vertrekt vanuit een historische basis en extrapoleert dit naar een krankzinnige alternatieve wereld, als ware het een aanklacht tegen de waanzinnige carrousel die onze planeet momenteel is.

6

De laatste voor we aan de top vijf gaan beginnen…

de poppen van dr. Edelweiss door Marcel Orie

Lovende woorden van de liefhebbers:

“Hier wordt een verhaal neergezet dat helemaal strak staat van de spanning. Vanaf de eerste regel (waarvan in het verhaal zelf al gezegd wordt dat het cliché is, dus misschien iets te) voel je dat er iets gaat gebeuren. De afwisseling met de flashbacks, de tijdsaanduidingen, de hele vorm zorgt ervoor dat je door wilt lezen. De ontknoping is geen volslagen verrassing, maar stelt ook niet teleur. Lekkere spanning en een creepy setting vormen een mooie derde plek.”
“Niet alleen is dit verhaal prachtig geschreven, vol beeldspraak, met aansprekende personages en een gelaagd plot, je kan dit verhaal bovendien tien keer lezen en nog steeds nieuwe speelse knipogen vinden. Een lees- en herleesfeest.”“Een merkwaardig spookhuisverhaal dat je bekruipt, maar toch niet bol staat van spanning (veel gemiste kansen in dat opzicht). Wel stijlvol verteld en met echo’s van klassiekers als The old dark house en Dracula.”
“Dit oorspronkelijk in Ganymedes 15 verschenen verhaal heb ik nu voor de 5de of 6de keer gelezen, en wéér met plezier. Ik vind het het meest evenwichtige en meest beeldende verhaal, uitstekend van stijl en compositie, beeldend…”
“Bekende thematiek, vakkundig oplichten van maar een tipje van de sluier.”

7

Op nummer 7 alweer…

Brieven aan Randolph Carter door Mark J.  Ruyffelaert

De stemmers op Mark wisten het volgende te melden:

“Een verhaal vol ideeenstrooigoed (“als een occult boek een meester kiest is dat voor eeuwig en altijd”), beelden (“het ding dat doden doodt”) en nuttige aanbevelingen (“Zo een kind u stoort, dood het niet”).”
“Een Mythos-verhaal dat in sfeer, toonzetting en woordgebruik goed aansluit bij de rest van de Mythos van H.P. Lovecraft, wat knap gedaan is voor een schrijver die dit niet als standaard heeft. De worsteling met de naderende dood en de onzekerheid over wat daarna is geeft het een context die tot nadenken stemt en daarmee de echte horror oproept, want de angst voor de dood is universeel.”
“Origineel om een verhaal in een serie brieven te presenteren. Zoiets had ik nog niet eerder gelezen. De inhoud van de brieven was interessant en zeer fantasievol.”

8

De spanning stijgt… nummer 8 is geworden:

Kitesj door Jan J.B. Kuipers

De aanhang van Jan is niet heel groot, maar duidelijk enthousiast:

“De meester van de duistere kwinkslag, van de onbetrouwbare en aangeschoten verteller, van de onzekere ontknoping en de zin met bijsmaak. “Het aantal patronen in de wereld is nu eenmaal beperkt,” stelt Jan J.B. Kuipers, maar zelfs daarover doet hij ons twijfelen. De draaikolken van zijn eindeloze meer lijken geen beperkingen te erkennen. Dit verhaal spettert.”
“Sprookjesachtig, opvallend luchtig van toon, magisch realisme zoals magisch realisme naar mijn mening hoort te zijn. Ik wil ook zo kunnen schrijven.”
“Prima mengeling van mythologie en existentiële onzekerheid.”

9

Op nummer 9 vinden we:

De eer van André Fantone door Jaap Boekestein

Stemmers op dit verhaal hadden het volgende te melden:

“Heerlijk, zo’n ouderwets verhaal over twee slechteriken die met elkaar het duel aangaan. Het leidt allemaal nergens naartoe maar soms wil je gewoon even die spanning voelen van mensen die elkaar te lijf gaan, en dat in stijl doen bovendien!”
“De eer van André Fantone heeft een enorme anticlimax op het einde: je weet niet waarom het duel er is, je weet ook niet hoe Fantone erin geslaagd is om het HP weer tot leven te wekken, maar na het lezen van het verhaal interesseerde het me ook niet. Het was niet van belang voor het verhaal, een heel sterke prestatie.”

10

Op nummer 10:

Hart van Steen door Rik Raven

Meningen van stemmers:

“Spreekt volgens mij veel mensen aan om de volgende redenen: de wens die velen als kind hebben gehad om te vliegen en soms droom of denk je nog weleens dat het fijn zou zijn om even van alles weg te zijn, te vliegen en alles onder je te overzien zonder er zelf even deel van uit te maken. Ook denk ik dat velen van ons weleens gewild hebben dat ze een expert waren in non-verbale communicatie. Herkenbaar is ook hetgeen gaat over wat is waarheid, wie heeft er gelijk in medische maar ook andere zaken. En de hoop op genezing, het gevoel van machteloosheid als jezelf of een geliefde ernstig ziek of gehandicapt is.”
“Verhalen van Rik spreken altijd tot mijn verbeelding. Ze schetst een situatie die je zo voor je ziet, maar dan altijd precies de andere kant op gaat dan je verwacht. Ik vind het zo knap als iemand dat kan.”

11

Op nummer 11:

Bloedrode bloemen op een sneeuwwit slagveld door Killian McNeil

Dit van de stemmers op dit verhaal:

“Originele SF, iets wat we helaas nog maar zelden tegenkomen in de Nederlandse taal.”
“Poëtisch, fatalistisch verhaal dat binnen de korte lengte doet wat het moet doen: je raken.”
“Goed gekozen opening. Beklemmend concept: mensen gestrand op een planeet met een dodelijke valstrik. Lekker strak verteld, geen overbodige uitweidingen, alleen het perspectief van de plantaardige rovers tegenover dat van de menselijke slaven. Beste verhaal dat ik ooit van Killian McNeil heb gelezen.”

12

Op de twaalfde plek:

De knipoog van de meermin door Jack Schlimazlnik

Over dit verhaal werd het volgende geschreven:

“Het verhaal zelf is minstens even intrigerend. Zonder teveel te verklappen gaat het over mysterieuze tatoeages. De fatalistische ontknoping is goed gevonden, maar had misschien iets meer woorden verdiend.”
“Een verhaal dat voor meerdere interpretaties vatbaar is maar uiteindelijk gaat om het verlies van de vrije wil en de keuzes die mensen door inkt gedwongen worden te maken, wat tot nadenken stemt. Schitterende beschrijving van de omgeving, originele uitwerking van het verhaal.”
“Een groezelige Indisch havenstadje waar magie zich onder de oppervlakte schuilhoudt. Door de aandacht voor details en couleur locale word je goed meegenomen in de situatie van hoofdpersoon Nelson. Klam, ruw, functioneel. Ik krijg er bijna zelf jeuk van aan m’n tatoeages. Het verhaal drijft meer op sfeer dan op plot. Het einde komt wat plots, maar klopt wel vanuit de opbouw.”

13

Op een gedeelde 13de plaats zijn geeindigd:

En op de achtste dag… van Jeffrey Dionet

Stemmers op dit verhaal hadden het volgende te melden:

“Dit verhaal krijgt de derde plaats omdat ik het idee heel erg goed en origineel vind. Ik denk dat het geschikt is voor een langer verhaal en zou graag een boek lezen wat hier over gaat. “
“Hoewel de personages zich in een magisch/futuristisch decor bewegen, zijn ze tastbaar en herkenbaar, uit het leven gegrepen zeg maar. Kortom, een verhaal dat zowel jongvolwassenen als cynische oude zakken weet te vertederen.”
“…gespannen, vreemd en achterdochtig met een brede grijns als je het niet verwacht.”
“Lief, leuk en vooral prettig stylistisch consistent.”
“omdat ik het een speels verhaal vind, ietsje haperend bij bepaalde stukken, maar opnieuw het einde dat menselijk en krachtig is”

Koningin van Mars van Peter Kaptein

Er waren minder stemmers op dit verhaal, maar die waardeerden het wel hoog:

“Groots, intrige op zonnestelselniveau met motieven en drijfveren die zo oud als de mensheid zijn.”
“Een verhaal waar ik direct in werd gezogen; zwart, maar geloofwaardig. De personages leven, hun motieven kloppen. Nergens had ik het gevoel dat het té ver gezocht of onlogisch was, terwijl er toch een vrij extreme situatie wordt geschetst. Wat een heerlijk verhaal!”
“Een heel sterk hard SF-verhaal, op een originele manier opgebouwd, doorkruist het zonnestelsel en bevat prachtige technologische concepten in een bruisende mix, maar draait uiteindelijk om menselijke motivaties. Deze blijft hangen.”

15

Op de 15de en laatste plaats is terechtgekomen het ultrakorte verhaal :

Een paard met een gierenkop, op een veld van zilveren manen van Tais Teng

Een van de stemmers op dit verhaal had het volgende te melden:

“Leuk verhaal met onverwachte wending in de stijl van een meesterschrijver.”

Laatste update: 24 juli 2016, 13:30

Longlist/shortlist uitslagen

lijst met daarin verhaaltitel, auteur, verhaalnummer, gemiddelde score (1 decimaal) en gemiddelde score (4 decimalen.) Wie wil zien uit welke publicaties/wedstrijden/overige deze verhalen komen, hier zijn uitslagen van de wedstrijden te vinden.

Titel verhaal Auteur #vnr AVG AVG 4d
De aardappelen van Clingemans en Co Ben Adriaanse #108 1.6 1.6333
De poppen van Dr. Edelweiss Marcel Orie #048 1.5 1.5250
Kitesj Jan JB Kuipers #034 1.5 1.5083
Brieven aan Randolph Carter Mark J. Ruyffelaert #070 1.5 1.5000
De knipoog van de meermin Jack Schlimazlnik #042 1.5 1.4833
De eer van André Fantone Jaap Boekestein #009 1.4 1.4500
De Veldtocht Jan JB Kuipers #036 1.4 1.4333
Het Ottomaans Gambiet Mike Jansen #005 1.4 1.4167
Ancora Ben Adriaanse #107 1.4 1.4083
De vlucht van de Nautilus Jaap Boekestein #010 1.4 1.4000
Kinderspelen Mark J. Ruyffelaert #071 1.4 1.3917
Biecht van een Dode Jaap Boekestein #031 1.4 1.3833
Het klein receptenboek van meneer Ho-hum Mike Jansen #007 1.4 1.3750
Sebastiaans oorlog Jan JB Kuipers #035 1.4 1.3750
Bloedrode bloemen op een sneeuwwit slagveld Killian McNeil #021 1.4 1.3500
Diabolik Tom Thys #001 1.3 1.3250
Een paard met een gierenkop Tais Teng #069 1.3 1.3250
Uitvaart Mark J. Ruyffelaert #072 1.3 1.3167
Branders Mike Jansen #019 1.3 1.2833
En op de achtste dag… Jeffrey Dionet #109 1.3 1.2833
Unter den Linden Mike Jansen #049 1.3 1.2833
Koningin van Mars Peter Kaptein #075 1.3 1.2750
Een keus voor het leven Mike Jansen #030 1.3 1.2667
Hartvansteen Rik Raven #016 1.2 1.2167
Reset Jorrit de Klerk #106 1.2 1.1833
Een goed stel hersenen Debby Willems #037 1.2 1.1750
Lied van verlangen Tijs de Jong #058 1.2 1.1667
De nagedachte Frank Norbert Rieter #080 1.2 1.1583
De Val van de Eremast Floris Kleijne #066 1.2 1.1500
Te elfder ure Mike Jansen #018 1.1 1.1333
Meester van het Goud Roderick Leeuwenhart #091 1.1 1.1167
Toekomstig herstelbeleid Anaid Haen #064 1.1 1.1000
Het uur van Leviathan Frank Norbert Rieter #084 1.1 1.0750
Het grootboek Frank Norbert Rieter #081 1.1 1.0667
Gekraakt Tom Kruijsen #060 1 1.0333
Tot het rode licht Mike Jansen #032 1 1.0167
Getekend Voor Het Leven Patrick Bauwens #099 1 0.9917
De Druppelaars Jorrit de Klerk #111 0.9 0.9333
Zoeken naar Prometheus Jasper Polane #094 0.9 0.8833
Om beurten overgaan Anaid Haen #063 0.9 0.8583
Een versplinterde geest Tom Schoonbaert #011 0.8 0.7917

Laatste update: 16 juli 2016, 22:30

Update publicatieselectie

Omdat we toch iets meer verhalen wilden opnemen, heeft de organisatie afgezien van vergoeding voor plaatsing van haar eigen verhalen, waardoor budget vrijkwam voor nog twee verhalen.

Hierbij is vanuit commercieel oogpunt gekeken naar de afvallers uit de shortlist en is uiteindelijk de keus gevallen op

Reset door: Jorrit de Klerk

De nagedachte door: Frank Norbert Rieter


Laatste update: 15 juli 2016, 23:30

Uitleg publicatieselectie

Het totaal is 13 verhalen, rond 84.000 woorden. De minima en maxima zijn ingegeven door de maximale lengte van verhalen bij de verhalenwedstrijden (12.000 van Fantastels) en het minimum aan verhalen dat we willen publiceren (dat was 10.) Daarbij zou een gemiddelde van 6000 woorden en de max van 120.000 voor de bundel een totaal van maximaal 20 verhalen geven. Verder is een gemiddelde verhalenbundel rond de 80.000 woorden groot, dus dat hebben we als ondergrens voor het aantal woorden aangehouden. We willen minimaal tien verhalen en tegelijk minimaal 80.000 woorden. De maxima zijn er echt voor de uitschieters. Vandaar dus: tussen 10 en 20 verhalen en tussen 80.000 en 120.000 woorden.

We moesten uiteindelijk afscheid nemen van vijf verhalen op de shortlist, te weten:

Reset door: Jorrit de Klerk (3/100ste punt van publicatie verwijderd)
Een goed stel hersenen  door: Debby Willems (4/100ste punt van publicatie verwijderd)
Lied van verlangen door: Tijs de Jong (5/100ste punt van publicatie verwijderd)
De nagedachte door: Frank Norbert Rieter (6/100ste punt van publicatie verwijderd)
De Val van de Eremast  door: Floris Kleijne (7/100ste punt van publicatie verwijderd)

Hoezo, kleine verschillen???

Blijft over de uiteindelijke publicatielijst. Dit zijn de verhalen die de longlist hebben overleefd en de top van de shortlist hebben bereikt:

De knipoog van de meermin door: Jack Schlimazlnik
De poppen van Dr. Edelweiss  door: Marcel Orie
Kitesj door: Jan JB Kuipers
Hart van steen  door: Rik Raven
Brieven aan Randolph Carter door: Mark J. Ruyffelaert
De aardappelen van Clingemans en Co door: Ben Adriaanse
De eer van André Fantone door: Jaap Boekestein
Het Ottomaans Gambiet door: Mike Jansen
Bloedrode bloemen op een sneeuwwit slagveld door: Killian McNeil
Een paard met een gierenkop, op een veld van zilveren manen door: Tais Teng
En op de achtste dag door: Jeffrey Dionet
Koningin van Mars door: Peter Kaptein
Diabolik door: Tom Thys

Gefeliciteerd met jullie EdgeZero publicatie en nominatie voor de EdgeZero Award


Laatste update: 15 juli 2016, 15:30

Let op: de shortlist is nu compleet.

Uitleg shortlist

De jury heeft de afgelopen weken alle verhalen uitgebreid gelezen en beoordeeld. Ook hier gold dat bij een gemiddelde score van 1.2 punten een verhaal in de shortlist terecht zou komen. Die lijst is nu compleet en hieronder het resultaat. Gefeliciteerd aan allen die de shortlist gehaald hebben.

Schrijvers die de shortlist NIET hebben gehaald met een of meer verhalen:

Anaid Haen, Tom Kruijsen, Jasper Polane
Tom Schoonbaert, Roderick Leeuwenhart, Patrick Bauwens

Schrijvers die de shortlist WEL hebben gehaald met een of meer verhalen:

Rik Raven, Jorrit de Klerk, Debby Willems
Ben Adriaanse, Marcel Orie, Jan JB Kuipers
Mark J. Ruyffelaert, Jack Schlimazlnik, Jaap Boekestein
Tijs de Jong, Frank Norbert Rieter, Floris Kleijne
Mike Jansen, , Killian McNeil, Tom Thys
Tais Teng, Jeffrey Dionet, Peter Kaptein

We gaan nu uit de shortlist de topverhalen selecteren, waarbij we uitgaan van het volgende:

  • Per auteur wordt maar 1 verhaal opgenomen. Dat betekent dat van auteurs met meerdere verhalen in de lijst alleen het best-beoordeelde verhaal wordt geplaatst.
  • We selecteren, conform reglementen, minimaal 10, maximaal 20 auteurs (er zijn er 18, dus dat lijkt te passen)
  • Maar, we hebben ook woordgrenzen, minimaal 80.000 en maximaal 120.000 woorden.
  • De telling begint van bovenaf…

Laatste update: 29 juni 2016, 08:00

Let op: de longlist is nu compleet.

Uitleg longlist

In de onderstaande overzichten worden enkel  de nummers weergegeven van de verhalen. Alleen de organisatie en de auteurs zelf weten welk verhaal welk nummer heeft gekregen.

In veel gevallen is de uiteindelijke stand nog niet bekend, maar is het voor het verhaal niet meer mogelijk de ondergrens voor de longlist te behalen (in deze editie 1.2 punten uit maximaal 2), waardoor het verhaal automatisch afvalt. Door de manier van jureren vallen langzaam steeds meer verhalen af en behalen er steeds meer de longlist.

De onderstaande lijsten groeien dus ook elke twee of drie dagen tot alle verhalen beoordeeld zijn.

Verhalen die de longlist NIET hebben gehaald:

#002, #003, #004, #008, #012, #013
#014, #015, #017, #020, #022, #023
#024, #025, #026, #027, #028, #029
#033, #038, #039, #040, #041, #043
#044, #045, #046, #047, #050, #051
#052, #053, #054, #055, #056, #057
#059, #061, #062, #065, #067, #068
#073, #074, #076, #077, #078, #079
#082, #083, #085, #086, #087, #088
#089, #090, #092, #093, #095, #096
#097, #098, #100, #101, #102, #103
#104, #105, #110, #112, #113, #114
#115, #116

Verhalen die de longlist WEL hebben gehaald:

#001, #005, #006, #007, #009, #010
#011, #016, #018, #019, #021, #030
#031, #032, #034, #035, #036, #037
#042, #048, #049, #058, #060, #063
#064, #066, #069, #070, #071, #072
#075, #080, #081, #084, #091, #094
#099, #106, #107, #108, #109, #111

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]